En dag i Tromsø kan byder på mange oplevelser.
Topplaceringen må dog gå til Nordnorsk kunstmuseum. Dels er der gratis adgang og kaffe til 10 kr, hvilket er helt bemærkelsesværdigt i Norge. Derudover har museet også åbent hele året fra 10 - 17 og om sommeren fra 11 - 18. Hvornår det så er sommer, er ikke helt sikkert, men kommer man mellem 11 og 17, så er man sikker. Samlingen rummer nogle Peder Balke malerier bl.a. fra Nordkap selvfølgelig, Tidemands 'Haugianerne',
 |
| Tidemand, Haugianerne |
 |
| Biard, Læstatius prædiker for samerne |
dejlige ting af Francois-Auguste Biard, nogle J.C. Dahl, og adskillige Lofoten malere. Så der er nok at kigge på efter en rundtur i Nordnorge. Desuden er der i år særudstilling af Knud Baade, som er den norske Carl Bloch, og også Baade er tilsyneladende ved at få en renæssance. Han er kendt (i den udstrækning han ellers er kendt) som måneskinsmaler, og han har da også lavet mange måneskinsmalerier ofte med skibsforlis.
Den næste seværdighed i Tromsø må være Polarmuseet. En samling af alt muligt vedrørende Svalbard, fangstmænd, Amundsen og Nansen. Der er nok at kigge på.
 |
| Polarmuseet |
 |
| Fangstmænd på Svalbard |
Der er mange andre særegne ting i Tromsø. Her ses et lille udpluk:
 |
| Hvalros |
 |
| Restaurant Aunegården |
 |
| Dagens fiskeret |
 |
| Polaria, akvarium |
 |
| Figur lavet af stængler af Tromsø palme på Nordnorges Kunsmuseum |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar