I dag blev det tid til endelig at nå til Å, byen ved den yderste spids af Lofoten. Undervejs så vi nogle af skulpturerne, der pryder landskabet, som en del af projekt Skulpturlandskab Nordland. Se nærmere på http://www.skulpturlandskap.no/Skulpturlandskap/
Desuden blev der tid til at kigge på det storslåede landskab.
og se og høre mere om torsken og dens betydning for Lofoten.
Torskehovederne bliver sendt til Afrika, hvor de er en god protein kilde, når de bliver kogt på suppe. Resten af den tørrede torsk bliver til tørfisk, som for det meste sælges til Italien. Dette er måske grunden til de forholdsmæssig mange italienske turister, som dukker op på Lofoten.
På torskeleverne kan der koges tran, som bruges til Møllers tran og som bør nydes i alle måneder som indeholder 'r' . Her er et billede af en gydefuld lever, der er blevet kogt og med tranen flydende ovenpå. Det lugter ligesom det ser ud!
Alt dette kan ses på det dejlige Tørfiske museum i Å.
Her ses trankogeriet ved den gamle havn.
Når man er træt af at se på de gamle fiskevær (fiskebyer), så kan man fortsætte med naturen, som er ganske overdådig her på Lofoten








Ingen kommentarer:
Send en kommentar