Der er mange ting at se i Hammerfest. Bl.a. mediansøjlen, som står som den nordligste post af en lang kæde af målepunkter langs 25 garder øst længdegraden. Den er den del af UNESCO's verdenarv.
Der er også en af de evindelige isbjørne, som altid dukker op på disse breddegrader: Isbjørnen er en del af Hammerfest's byvåben.
En af seværdighederne er også en kanon, som egentlig skulle have været brugt til at forsvare Hammerfest under englandskrigen, men byen blev alligevel løbet over ende og brændt ned til grunden i 1809.
Et stort problem i disse egne er de mange rensdyr, som umotiveret løber rundt på kørebanerne. Det ser dog ud som om, der er bestræbelser i gang på at lære dem at overholde færdselsreglerne
Endelig nåede vi så til Nordkap og fik taget det traditionelle billede:






Ingen kommentarer:
Send en kommentar